fredag 14. september 2012

NSB tog.

Jeg har aldri vært noen tilhenger av å ta tog. Dette ukonfortable fremkomstmiddelet som rister og slenger hit og dit,og man har en følelse av at man aldri kan være sikker på å komme dit man skal.
Men dette siste året har jeg faktisk brukt det endel.Men hvis man da er i Solør,og skal en 30 mil nordover,så kan det by på problemer. For der går det jo ikke tog. Så da må man ta buss. Først til Elverum.Så bytte buss videre til Hamar. Og derfra tog. Og er man uheldig nok,så blir det bytting på Lillehammer for å komme videre. Og det tar 5 og en halv time for å komme til Dombås. Irriterende! Alicante-Oslo lufthavn Gardermoen tar 3 timer og tre kvarter. Ja,sier du kanskje,men da ser du jo bare skyer. Men man slipper ihverfall å drasse med seg bagasjen fra den ene til den andre måten å komme fram på.
Men så idag,når jeg skulle rett fra Dombås til Oslo,så slapp jeg bytting. Sitte på samme plassen helt frem. Og det skulle bare ta 4 timer. Gardert med strikketøy,VG og en god bok,så tenkte jeg at jeg skulle overleve. En sovende ung jente ble min sidepassasjer,og det passet jo bra. Men på Otta,som var neste stopp,skulle hun av. Og så var det en ny sidemann,som beklaget at han hadde plassen ved vinduet,så jeg måtte reise meg igjen. Ok det. Frem med VG,men ikke så enkelt med avis-sittende ved midtgang,og folk som hele tiden ruslet forbi. Så jeg ga opp lesingen. Og som den høflige(?) personen jeg er,så spurte jeg om han ville låne den. Han bladde gjennom avisen,takket for lånet,og ville nok heller snakke. Fortalte at han kom fra Vågå,og skulle også til Oslo. Etter noen mil med snakking,så hadde vi funnet ut at vi hadde flere felles bekjente, til og med i Spania. Og plutselig var vi i Oslo.
Hvor hadde så de 4 timene blitt av? Hva med strikketøyet og boka jeg skulle lese? Og togturen som jeg hadde trodd skulle bli lang og kjedelig? Tenk at et helt fremmed menneske kan gjøre en trist togtur til en koslig opplevelse. Så nå ser jeg ikke negativt frem til neste gang jeg skal ta toget.
Så takk til en mann fra Vågå på togtur til Oslo en fredag i September!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar